Είσοδος




Ξέχασα τον κωδικό μου

Εγγραφή

Αναζήτηση
Ροή twitter
Διαφημίσεις
Επικοινωνία

Συμβουλές Φεβρουαρίου

Σάββατο 2 Φεβ 2019, 21:14 |


Anemone coronaria και Anemone pavonina

Φεβρουάριος, ο δεύτερος μήνας τους έτους. Άλλες ονομασίες σε διάφορα μέρη της χώρας μας είναι Φλεβάρης, ΚουτσοφλέβαροςΜικρόςΚουτσόςΚούντουρος (κοντή - ουρά), Άι Τρύφωνας,  Γκουζούκης.
Ο μήνας που πέρασε άφησε και καλές εντυπώσεις στους μελισσοκόμους της χώρας μας. Είχε ημέρες με κρύα, αέρα και βροχές αλλά και ημέρες με ηλιοφάνεια και ανεβασμένες θερμοκρασίες, ότι πρέπει για τα μελίσσια μας. 
Τα βράδια, σαν χειμώνας, η θερμοκρασία κατέβαινε χαμηλά, αλλά όχι και τόσο που να προβληματίσει ακόμη και το μικρότερο μελίσσι σε πληθυσμό.
Στην Μακεδονία και στην Θράκη, τα μεγάλα σε πληθυσμούς και καλά ταϊσμένα μελίσσια, από αρχές του Γενάρη άρχισαν να γεννούν δειλά - δειλά οι βασίλισσες. 
Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, ξεκίνησαν την γέννα τους από το τρίτο δεκαήμερο του Δεκεμβρίου.
Όσο πιο χαμηλά στον Ελλαδικό χώρο τόσο πιο νωρίτερα ξεκινούν την γέννα τους οι βασίλισσες.  
Οι Αλκυονίδες ημέρες στην χώρα μας είναι περίπου 12 έως 15 ημέρες και μπορεί να είναι κατά το διάστημα, από τις 15 Δεκεμβρίου έως 15 Φεβρουαρίου. Ας ελπίσουμε να είναι μέσα στο Φεβρουάριο πλέον, ώστε να μπορέσουμε να ανοίξουμε τα μελίσσια μας για μια μικρή επιθεώρηση τους.  
Και όμως φτάσαμε στον τελευταίο μήνα του φετινού χειμώνα, ακόμη 28 ημέρες λοιπόν και μπαίνουμε στην άνοιξη, στην χαρά της φύσης, των μελισσιών και των τρελαμένων μελισσοκόμων!

Νέοι και παλαιοί μελισσοκόμοι πρέπει να γνωρίζουμε πως ο Φεβρουάριος είναι ο μήνας που εξισώνει τις εργασίες της αποθήκης με τις εργασίες στο μελισσοκομείο μας. Είναι ο μήνας της πρώτης γενικής επιθεώρησης στο μελισσοκομείο μας αλλά και του ετήσιου προγραμματισμού.
Ο καιρός τον χειμώνα είναι άστατος και αυτό πρέπει να το έχουμε κατά νου, να μην κάνουμε απερίσκεπτες ενέργειες που μπορούν να βλάψουν τα μελίσσια μας. 
Ευελπιστούμε πως τις επόμενες ημέρες θα έχουμε αίθριο καιρό για να επιθεωρήσουν τα μελίσσια, όσοι δεν πρόλαβαν να το κάνουν την τελευταία εβδομάδα του Γενάρη, που το θερμόμετρο άγγιξε τους 17 βαθμούς σε πολλά μέρη της χώρας μας. 
Τον Φεβρουάριο οι συνάδελφοι μελισσοκόμοι πρέπει:

Πρώτον να κάνουν τις πρώτες επιθεωρήσεις στα μελίσσια τους. Η επιθεώρηση που κάνουμε είναι να μάθουμε σε τι κατάσταση ευρίσκεται το κάθε μελίσσι από πλευράς, πληθυσμού, βασίλισσας, γόνου και τροφών.

Δεύτερον,προβαίνουμε ταυτόχρονα με την επιθεώρηση στην απαραίτητη για την εποχή αντιβαρροϊκή θεραπεία.

Τρίτον, πλησιάζουμε γύρες και μέλια από τα άκρα, κοντά στον γόνο, αλλά τοποθετούμε υποχρεωτικά και δικές μας τροφές (ζαχαροζύμαρο, βανίλια ή σιρόπι) και

Τέταρτον, ορφανά μελίσσια τα συνενώνουμε υποχρεωτικά με μεσαίας δυναμικότητας μελίσσια, για να σώσουμε τους πληθυσμούς τους, αλλά και να αυξήσουμε τις πιθανότητες καλής διαχείμασης τους.

Ο Φεβρουάριος για τις νότιες περιοχές της χώρας μας είναι αρχές άνοιξης και για τις κεντρικές από Θεσσαλία και πάνω είναι ακόμη χειμώνας, αλλά επειδή η αισιοδοξία μας χαρακτηρίζει σαν λαό, έχουμε και τις ανάλογες παροιμίες: "Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει καλοκαίρι θα μυρίσει."
Τον Φεβρουάριο οι κηρήθρες μας δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο στις αποθήκες μας από τον κηρόσκορο.
Έτσι οι επιπλέον τροφές περισσότερο ρόλο ασφαλούς διαχείμασης έχουν και όχι διέγερσης των βασιλισσών, διότι δεν πρέπει να μας διαφεύγει πως και ο Μάρτιος έχει βροχές, κρύα και παγωνιές.
Οι μικρής διάρκειας οπτικές επιθεωρήσεις που κάνουμε κατά την διάρκεια των Αλκυονίδων ημερών, γίνονται για να εντοπίσουμε ποια μελίσσια μας είναι μικρά ή προβληματικά. 


Συλλέκτρια σε άνθη μικρού σκυλοκρέμμυδου (scilla bifolia)
Συνένωση
Ιδιαίτερη προσοχή στα μελίσσια που είναι ορφανά, αδύνατα, ακόμη και όσα αδυνάτισαν μέσα στον χειμώνα, γιατί διέφυγαν της προσοχής μας για την συνένωση τους το φθινόπωρο.

Τα ορφανά τα ενώνουμε, στα μικρά ραντίζουμε τις μέλισσες με χλιαρό σιρόπι, δυο ζάχαρη και ένα νερό, δανειζόμαστε από δυνατά μελίσσια πλαίσια με ανθόμελο και τα ενισχύουμε, ή γεμίζουμε πλαίσια σκούρου χρώματος με σιρόπι και το τοποθετούμε έτσι ώστε να ευρίσκονται μέσα στην μελισσόσφαιρα που δημιουργούν.

Μπορούμε να τα ενισχύσουμε και με πληθυσμό, αρκεί να αλλάξουμε την θέση τους, να τα μεταφέρουμε σε θέση δυνατών μελισσιών μας. Δεν επιτρέπεται να ενισχύσουμε με γόνο τα μικρά μελίσσια αυτή την εποχή διότι μπορεί να μην φτάνει ο πληθυσμός να τον σκεπάσει και θα τον χάσουμε από ένα ξαφνικό χειμωνιάτικο παγετό.

Η συνένωση αυτήν την εποχή είναι επιβεβλημένη για τα μικρά μελίσσια με άλλα αδύνατα ή μεσαίας δυναμικότητας. 
Η γρηγορότερη και ασφαλέστερη μέθοδος είναι η απ'ευθείας ένωση των, αρκεί να ραντίσουμε και τα δύο μελίσσια με χλιαρό σιρόπι που προσθέσαμε μερικές σταγόνες άρωμα λεμονιού ή ξύδι.
Μέλημα κάθε μελισσοκόμου είναι η εξεύρεση τόπου για την μεταφορά των μελισσιών του σε ανοιξιάτικες ανθοφορίες
Οι παλαιοί μελισσοκόμοι έριχναν μέσα στο σιρόπι που ήταν για την συνένωση μερικές σταγόνες τσίπουρου ή ούζου, δούλευε η μέθοδος, πρόσεξα πως έκανε καλή δουλειά και γινόταν η ένωση χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα.

Την μέθοδο της ένωσης με εφημερίδα στα μικρά μελίσσια τους χειμωνιάτικους μήνες δεν θα τον συνιστούσα.

Το πρώτο δεκαήμερο του Φεβρουαρίου και εφ' όσον το επιτρέπει ο καιρός, γίνεται η καταπολέμηση της βαρρόα, αν οι καιρικές συνθήκες δεν το επιτρέπουν τότε η καταπολέμηση μετατίθεται στο δεύτερο δεκαήμερο.


Συλλέκτρια νέκταρος σε Μπέλα (Bellis perennis)
Ανθοφορίες
Τα μελίσσια που τους έγινε καλή προετοιμασία για ασφαλές ξεχειμώνιασμα το φθινόπωρο, δεν έχουν ανάγκη και βγαίνουν στην άνοιξη πολύ δυνατά και γρήγορα παίρνουν πατώματα.

Μέλημα κάθε μελισσοκόμου είναι η εξεύρεση τόπου για την μεταφορά των μελισσιών του σε ανοιξιάτικες ανθοφορίες. Πρώτη καλή ανθοφορία είναι το ανοιξιάτικο ρείκι, δυνατά μελίσσια μπορούν να βάλουν πολλά μέλια αν επιτρέψει ο καιρός και να τρυγήσουμε.
Πολύ καλή ανθοφορία είναι η αμυγδαλιά. Δυναμώνει τα μελίσσια και ανεβάζει γόνους.
Πολύ καλή ανθοφορία είναι της αμυγδαλιάς, μας δυναμώνει τα μελίσσια και ανεβάζει γόνους. 
Η βερικοκιά είναι πολύ καλή ανθοφορία με άριστη θρεπτική γύρη, επίσης, η πεδινή φτελιά δίνει μεγάλες ποσότητες ωφέλιμης γύρης  
Η χορτονομή αυτό το διάστημα του Φεβρουαρίου αρχίζει να δίνει γύρες.

Μετακίνηση
Η μετακίνηση των μελισσιών πρέπει να γίνεται όταν η θερμοκρασία είναι ανεβασμένη, δεν πρέπει να μετακινούμε τα μελίσσια όταν έχουν σφικτή μελισσόσφαιρα. 
Επίσης δεν επιτρέπεται η μεταφορά από ζεστά μέρη σε ψυχρά για τις πρώιμες ανθοφορίες διότι έχουν απλώσει γόνο σε πολλά πλαίσια και η μεταφορά τους σε ψυχρό περιβάλλον έχει σαν αποτέλεσμα, να δημιουργήσουν σφικτή μελισσόσφαιρα και να αφήσουν ασκέπαστο γόνο σε πλαίσια, ο οποίος θα παγώσει.

Οι εργασίες στην αποθήκη πρέπει και αυτές σιγά σιγά να τελειώνουν. Η συντήρηση και βάψιμο παλαιών κυψελών και πατωμάτων, το αρμάτωμα νέων κυψελών και πλαισίων, το λιώσιμο παλαιών και χαλασμένων κηρηθρών, είναι στην ημερησία διάταξη του κάθε παλαιού και νέου μελισσοκόμου.

Τον Φεβρουάριο οι κηρήθρες μας δεν διατρέχουν κανένα κίνδυνο στις αποθήκες μας από τον κηρόσκορο, αυτό οφείλεται στις χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν.

Τελευταία τροποποίηση: 02/2/2019, 21:14

Σχόλια